Flertalet kompositörer har tonsatt Britt G Hallqvists dikter. Med en del av dem hade hon ett nära och långvarigt samarbete, som till exempel den kände norske kompositören, Egil Hovland som hon gjorde operan Fange och Fri med. Tillsammans med honom skapade  hon större liturgiska verk och kyrkospel som Pilgrimsmässan.
Med Lunds stift samarbetade hon många år och skrev flera kyrkospel som framfördes i Lunds domkyrka, till exempel Sagan om Jons själ och Den fjärde kungen.
Med Bertil Hallin hade hon ett långvarigt samarbete och gjorde bland mycket annat vissamlingen Det visste inte kejsaren om.  Torsten Rantzén tonsatte hennes debut Rappens på Blåsopp. Tillsammans med Björn Isfält och Lasse Dahlberg gjorde hon operan Sagoprofessorn som hade urpremiär på Kgl Operan 1983. Jazzmusikern Staffan Åkerberg spelade tillsamman med sångerskan Cilla Ingvar in två skivor med Britt G Hallqvists texter Cilla och Lejonungarna – specialskriven för sångerskan, som också var författarens kusin, och Nalles poesi, som många har låtit sig inspireras av.

Uppräkningen av kompositörer som inspirerats av Britt G:s texter riskerar att bli alltför lång, men nämnas måste även trubaduren Finn Zetterholm och musikpedagogen Jorma Henttu. Körsverige har fått stora bidrag till sina repertoarer, såväl vuxen- som barnkörer inom både den den  sakrala som profana genren. Det stora antalet vissamlingar som finns för barn visar på att Britt G Hallqvist fortsätter att inspirera, och att sista tonen till hennes texter långt ifrån är satt. Nya kompositörer hör av sig med önskan om att få tonsätta verser och dikter./SH